onsdag 30. mai 2012

*Litt* Mai baking :)

Ja for det har blitt "litt" baking denne måneden... pent sagt. Jeg startet vel måneden med å bake en suksesskake for mamma. Hun hadde lovet bort kake til konfirmasjon (ett løfte sikkert gitt før jeg sto til konfirmasjon for vel 14 år siden eller noe?)  Men hu var vel ikke hjemme? Så joda, i perm som jeg er har jeg vel tid til å bake den :)

resultat: 

Ble ikke helt fornøyd med pynten på denne, og har vel kommet frem til at det ble feil antall, men men... Pynten ble laget av mørk og hvit sjokolade, sånn i all hast. Jeg oppdaget plutselig at de ferdige bladene og blomstene jeg engang hadde hatt i sjokolade, på mystisk vis hadde forsvunnet. Svaret ligger nok antagelig i min søte datters slikkemunn... Jaja, litt sent å gjøre noe med sånn sent på kvelden det da. 

Tidligere har jeg også vist bilder av de nydelige rundstykkene jeg har laget i senere tid. De er fortsatt nydelige og fantastisk  luftige! NAM. Mao, har jeg laget mer av de... :p 


Her var det litt i overkant varmt, så jeg måtte holde med tørkepapir faktisk :)  
Lurer faktisk på om jeg ikke har gjær i kjøleskapet som bare MÅ brukes opp i morra jeg ... 

Så dukket 17 mai opp, og alle er glade, og vi spiser kake da også vi??? I år var mitt bidrag Pavlova i min egen variant. :) 


Til forskjell fra den jeg pleier å bake, så har denne blitt sprøytet ut med en 1M tip fra wilton, og har derfor dette ruffle mønsteret. 
På kaken har jeg i stedet for vaniljekrem som er vanlig, valgt å koke opp kremfløten med hvit sjokolade dagen før. Det sto kalt over natten, og så pisket jeg det til krem rett før servering. med jordbær bringebær og blåbær da så fikk vi den perfekte pavlova i rødt hvitt og blått.  Og den smakte fantastisk.. 

I tillegg hadde jeg laget i stand en god gammel slager... Oreo kake :) 

Den trenger ingen nærmere introduksjon. Den smaker bare fantastisk digg. 

Søstern hadde i tillegg slått sammen denne herligheten av en bløtkake. :) 


med banan og bringebær, samt hjemmelaget lemon curd. Frisk og god :) 


Så kom 18 og 19 mai, og i disse dagene ble det jaggu også litt baking. Den 18 mai hadde jeg de fleste av jentene i klassen til Emilie på tur med meg på skolekjøkkenet. Der laget vi cupcakes, og pyntet de. Dagen etter hadde de vaffel og kakesalg på butikken. Fantastisk flinke jenter var de, og de fikk laget flotte cupcakes. Men jeg er en elendig mor, og glemte rett og slett å ta bilder av de :( Men penger til sommarland cup klarte de å samle inn. hele 1774 kr fikk de inn, og det er jaggu ikke dårlig på snaue tre timer en lørdags formiddag? 


Jeg slang sammen noen ekstra cupcakes den kvelden, slik at de hadde litt ekstra å gå på :) Helt ordinære vaniljecupcakes, men laget med olje, slik at de ikke ble tørre over natten.   Slik så de ut :) 





Jeg skal så absolutt melde meg til å bake med jentene igjen. Men neste gang tror jeg nok kanskje de syntes selve pyntingen er morsommere :) Satser på at jeg har bunkra opp med fler tipper og annet til den gang også :) 

Tok jo ikke mange dagene etter dette som jeg var i gang igjen. (Kenwooden min får virkelig kjørt seg) 

Oliver ble store gutten min den 26 mai, og kake følger jo med!!! Bursdagen ble feiret med noen få venner på besøk. Pølser på grillen, og 40 grader i sola. Badebassenget måtte ut for å få de små kroppene sånn passe avkjølt i varmen. 

Olebrum kake ble det denne lørdagen :)


Og allerede på søndagen begynte jeg å bake igjen. Mandag hadde vi voksen selskap. og vi serverte: 


Bløtkake a'la Cars med bringebær og banan :)  (kakebildene er geniale, og kjøpt på helti100 super kjekt at  utsalget dems ligger i Sandefjord også, så kan jeg bare hente de der nede :) 


Vi serverte også : 
Fargerik passionsfruktmousse kake med browniebunn, oppskriften til denne har jeg brukt før. Den smaker friskt og godt. Spesiellt nå i varmen som var i helga. Jeg har denne som sist gang hentet den på Manuela sin blogg :) her (gå til recipe, og du finner den som fargerik påske brownie-passionsfruktmousse kake :))  Pikekyssene som pynt er hentet fra samme blogg. Og av en eller annen grunn så gjør det ikke noe at det alltid blir for mange. Ungene spiser nemlig de opp før jeg rekker å sukke :p 

Og sist men ikke minst hadde jeg selvsagt bakt cupcakes til dette eventet også :) 

Sjokolade med sjokolade chips cupcakes. 

Pyntet disse med hvit sjokoladefluff (kremfløte med smeltet hvit sjokolade, samme som på pavlovaen.)  og søte hjerter fra wilton :) 



Så, det var mai sin baking. Nå kan jeg jo bare slappe av helt til Juni, allerede til helga er jeg i gang igjen. Skal bake til søsterns bursdag, og dåp i helga :) Og det gjør absolutt ikke noen ting... for det kan kanskje se ut til at jeg liker det litt??? 


Og snart får jeg min nye Tassimo maskin, slo til på ett tilbud gjennom Buzzador, så om noen små dager skal det dumpe en lapp i postkassa mi, og jeg gleder meg som en unge til å få drikke chailatte (blandt annet)   

Sånn ellers så er jeg blitt velsignet med en liten sovebaby. (på nippet til det ekstreme) SÅ det har blitt litt dreis på scrappingen om dagen også. Deltar på CasaRunway, så i ukene fremover så skal jeg levere en LO hver uke. Etterhvert som rundene er over kommer jeg til å publisere de her også :) 

2 kommentarer: