søndag 19. desember 2010

Det nærmer seg Jul....

Jeg begynner nesten å bli litt stresset her...


Vel altså alle julegavene er i boks. Nissen til mamma er ferdig strikket og har fått besøk av en full treliter... (så den ser ut som en god og rund feit nisse... Regner med formen blir litt lettere når Mamma får den og får gjort ett lite innhugg i den :) )
Jaja, like fin som modellen i boka var den nå ikke... Men det er første forsøk, og jeg syntes det var bra nok  :) Moro var det nå å lage den uansett...

Ellers så har jeg fått laget både Clementin marmelade og Karameller. Den første omgangen med marmelade ble god den og, men kanskje en smule bitter i fht hva jeg liker best. Så derfor var det igang igjen i dag med ny posjon, denne gangen brukte jeg bare skallet på halvparten av clementinene, og jeg unnlot å bruke for mye av skallet på sitronen. Da ble det en skikkelig god marmelade etter min mening iallefall. Ordentlig Julete. Emilie var også helt i ekstase over å få bli med å skrelle clementinene :) 
 Her er gårsdagens forsøk i kjelen,

Oppskriften er som følger :

1 Kg clementiner (ca 12 stk)
500 g sukker.                       
0.5 l  vann                            
1 Sitron                                
1 vaniljestang.                       
               
Vask og skrubb (halvparten) av Clementinene og sitronen  godt.
Kutt de i 4 på langs.                                                                 
Strimle deretter opp i tynne skiver på tvers igjen                        
(hvis man skreller halvparten av clementinene så kutt de også slik.)
Ha dette i en kjele, sammen med vann og sukker, gi ett kort oppkok.
Ha deretter i snittet vaniljestang. (ta gjerne ut litt av frøene også)
Kok så denne blandingen i En time, og ha over på varme glass.

Jeg brukte såkallt syltesukker, med pektrim, noe som gjør at syltetøyet får en fin konsistens, og bedre holdbarhet :) Kjempe oppfinnelse. Og dette ble faktisk veldig godt.

Ellers så er juleforbredelsene i god gang. Mangler litt å få pynta til jul, men håper det kommer seg utover kvelden i morra. Kjekt om  gubben også kunne vært hjemme, noe han ble forhindret av idag, på grunn av ca en halvmeter snø som har bestemt seg for å dette, så han måtte opp til Huset i Kodal for å måke :( nesten 3 timer var han der oppe, i og med vi kun har tak på halve huset (FREMDELES!!! argh :@)  Så nå håper vi virkelig de klarer å tette det i løpet av uka som kommer, for å måke inni huset var visstnok en skikkelig drittjobb :( Vel vel, det blir morsomt når det blir ferdig og vi får flytte inn... gleder meg som en unge. Kjøkken og alt er klart og venter bare på å bli satt inn... gulvet til huset kjøpte vi jo før lillegutt kom til verden, så det har ligget på "lagring" her i 7 mnd allerede... jaja...d et kommer en tid for alt. :) Og jeg gleder meg... Bare synd det tar sånn tid... Den opprinnelige planen når vi satte i gang prosessen i fjor til jul var jo at vi skulle være inne til jul i år... vel vel, det endte med nok en jul i Nygårdsveien, men dette blir jo også da den siste.


 Slik så huset vårt ut i går, vi har fått vindtett plater på halvparten av taket iallefall... når resten kommer på nå så er det no more måkings innvendig iallefall!

Vel, nå får mor gjøre ferdig dagens marmelade, og fortsette på julegavene. :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar